Borneo - third time

Hey peeps. Sitter på flygplatsen i Manila, väntar på flyget till Dumaguete.. boarding om ungefär en timme om allting går bra. Dom har redan ändrat flygtiden två gånger. Har dock suttit och vaktat gaten nu i två timmar. Kom ut från migrationen 07.00 imorse och 13.10 går planet. Men jag tänkte börja från början —> Borneo!

Första dagen vi kom till Sepilok så var det full fart, först hade våran bil (transfer) som skulle hämta oss gått sönder så det kom ingen och hämtade.. tog en taxi illa kvickt och var på hotellet vid 10. Då var det bara svida om till tunnare kläder och packa på sig kamera, gopro, drönare och vatten. Traskade i 20 minuter innan vi var framme vid Rainforest discovery center, där gick vi på canopywalken och tittade i deras blomträdgård. Såg inga coola djur tyvärr men naturen var lika vacker som vanligt. 12.30 hämtades vi på hotellet för att åka till Kinabatangriver. Där fick vi se två krokodiler, mangrovesnake, näsapor, makakapor (lång svans), kingfisher, tranor, hornbill och så vidare. Höjdpunkten var garanterat krokodilerna! Kom i säng förvånadsvärt tidigt och lyckades skrapa ihop minst 7 timmar sömn.

På lördagen tog vi vårt pick och pack för att dra till Selingan Island, även kallad Turtle Island. Skumpig båttur dit men det var det värt. Ett eget litet paradis 1 timme från Sandakan Town.. precis på gränsen till Filippinerna. Där hade vi free time nästan hela dagen fram till 17.30 då vi skulle kolla på solnedgången. Under den tiden så solade vi (lite brända..) och snorklade, tyvärr var det bara massa döda koraller så jag var inte alls imponerad.

Efter solnedgången var det middag som för övrigt var fantastiskt god! Många vegeanska alternativ till Jeanne. Vi satt med våran lilla grupp som bestod av ett ändra par från UK, ett ungt par från Holland men som bodde i Norge och slutligen en svensk kvinna från Söder som bott i Singapore i två år och jobbat på Canon. Häftigt att träffa beresta människor och få höra på alla inspirerande äventyr dom varit med om! Tiden tickade på från 20.. till 21.. till 22.. vid 23 fick vi göra vårat ’program’ i bakvänd ordning eftersom det inte kommit upp så många sköldpaddor på stranden ännu. Så vi startade med att släppa fria de små sköldpaddsbebisar som kläckts samma dag. När han frågade vem som ville ’välta korgen’ så tog jag chansen direkt!! Jag fick släppa ut dom i havet och när dom kröp åt fel håll fick vi plocka upp dom och vända dom åt rätt håll. Så söta!!!!! Helt oförglömligt. När alla lyckats ta sig till havet gick vi upp till huvudbyggnaden igen (allt det här sker i mörker med undantag för en ficklampa). Nästan direkt fick vi springa till andra stranden för att se en mamma föda hela 72 ägg! Efter att dom mätt och fört dokumentation på vilken sköldpadda det är så fick vi följa med till där dom ’planterar’ äggen så att dom är skyddade mot alla rovdjur. Väldigt viktigt jobb eftersom dom är så pass hotade.. främst pga av människan. Fruktansvärt. Kom i säng sent för att nästa dag åka båten hem och hinna se orangutangerna på Orangutang Recovery Center få mat. Först dök det bara upp massa makak (kortsvansade), men sen kom det en mamma och hennes spexiga bebis! Perfekt avslut för våran tripp till Borneo (för den här gången). Det har varit grymt!

(null) (null) (null) (null) (null) (null)